AZ OLDAL TÖLTŐDIK...

Hogy ismerd fel a kóklereket akik a hozzánemértésedből profitálnak

írta Sallai Benjamin február 24, 2019

Napi rendszerességgel botránkozunk meg a kollégáimmal olyan hirdetések láttán, amire nincs jobb szó, mint a “bullshit”.

Önjelölt guruk, szaktudás nélküli szakértők vezetik meg a vállalkozókat, és élnek meg belőle. Az, hogy ezt mi etikátlannak és felháborítónak tartjuk egy dolog. Eközben viszont ezek a vállalkozók súlyos százezreket dobnak ki az ablakon, majd könyvelik el miután becsapták őket, hogy “minden marketinges ilyen”.

Ez nem igaz. Itt az ideje tiszta vizet önteni a pohárba, és megérteni, hol csapnak be minket.

Első találkozásom kóklerekkel

Évekkel ezelőtt az egyik barátom átjött hozzám iszogatni, és elmesélte, hogy digitális karikatúrákat készít gyerekkora óta, és szeretne ebből pénzt keresni.

Kíváncsi volt a véleményemre, én pedig azzal kezdtem, hogy átnéztem a weboldalát. Egy nevenincs CMSsel (tartalomkezelő rendszer) készítette egy “programozó”. Az oldal csúnya volt, funkcióját tekintve nehezen kezelhető, és összességében az egész nem volt rendben.

Ekkor már vakartam a fejem, hogy először is, készíteni kellene egy új, normális weboldalt és ezt hagyni a fenébe. Másodszor… hogy reklámozod?

Megbízott egy marketingest (akinek még neve is van itthon, így nem írom le), hogy a webshopjára tereljen forgalmat.

Átnéztem a hirdetési fiókját, és döbbenten láttam, hogy teljesen agyament beállítások voltak. Eközben elfogyott egy csomó pénz, eredményt viszont nem lehetett felmutatni.

Ekkor már kezdett bosszantani a dolog, és megkérdeztem, hogy mennyit költöttél erre?

-Beni, ezt nem fogom megmondani. Nem.

Válaszolta a barátom ingerülten, látszott rajta, hogy elég sokba került ez neki, és ehhez képest percek alatt szétszedtem amit eddig csináltak.

Rendben, felajánlottam, hogy a Facebook kampányait rendbehozom, itt és most, ingyen, nézzük meg mi történik.

Elkészítettem az új reklámokat gyorsan, és folytattuk az iszogatást.

2-3 óra múlva ránéztünk, és ez alatt hatványozottan több eredményt értünk el, mint amit az előző 1.5 hónapban összesen elértek. Mindketten nagyot néztünk.

Ekkor kellő számú ital után, újra feltettem a kérdést…

-Nézd, ezt a weboldalt egy pár óra alatt újra lehet húzni, a kampányaid gyorsan megvannak, ezt én barátilag pár ezerből megcsináltam volna neked, mert szerintem klassz amit csinálsz… mennyit fizettél ezért mégis?



Némi ingerülsz szuszogást követően kinyögte…



-300 ezerben van eddig ez az egész.

Azt hittem lefordulok a székről.

Az elmúlt években számtalan ilyen estet hallottunk, ahol kihasználtak valakit a hozzánemértése miatt. Webfejlesztők léptek le a pénzzel, marketingesek állítottak betarthatatlan dolgokat, és még sorolhatnám.

Nézzük meg, hogy és miért lesz valakiből kókler, miről ismerhetjük fel őket és, hogy kerüljük el őket messziről.

Hogy lesz valakiből kókler

Sok dolog áramlik be külföldről kis hazákba, nincs ez másképp a kóklerekkel sem.

Bár egyre többen beszélnek idegen nyelvet, még mindig nagyon kevesen fogyasztanak külföldi tartalmat, így a legtöbb minden ami itthon a szakmában újdonságnak hat, már évek óta működik kint…

Ha pedig az online vállalkozói piacot nézzük, alacsony a belépési küszöb.

Elvégre mi szükséges a munkádhoz…? Egy laptop, és internet kapcsolat.

Ha felszínesen megvizsgálsz egy szolgáltatást, vagy pénzkereseti lehetőséget (pl. amazon fba, dropshipping, shopify webshopok) minimális információ elsajátításával, és tapasztalat nélkül is (ez a legijesztőbb!) elő tudod adni magad úgy mint egy hozzáértő. Ezek, akiket “önjelölt gurunak” bélyegeztem.

Az embereknek sajnos ez elég. Itthon nincs ezekről a dolgokról elég információ, Te pedig olyannak tűnsz aki hiteles figura.  

Ha elég karizmatikus vagy, összelopsz pár ideólógiát amit más már kitalált, és lefordítasz pár idézetet magyarra, akár Te lehetsz a következő (ide helyettesíts be egy nevet egy itthoni híresebb előadóról – csak, hogy ne bántsak meg senkit).

Fontos megértenünk, hogy a kóklerek azért tudnak jól megélni a tevékenységükből, mert az embereknek szükségük van rá, hogy megmondják nekik mit kell tenni.

Ahogy egy barátom fogalmazott…

Az embereknek könnyebb egy készen kapott világban élni.

Csináld ezt és boldog leszel, vedd meg a kurzusomat és gazdag.

Miről ismerszik meg egy kókler és hogy védekezzünk ellenük

Tapasztalat hiánya

Az első és legszembetűnőbb probléma, hogy szaktudás és tapasztalat nélkül oktatnak.

Hogy taníthatsz személyes márka építést, ha nem építettél személyes márkát még? Hogy taníthatsz brandinget, ha egyetlen erős márkát sem hoztál még létre?

Hogy használhatsz olyan szavakat, hogy “milliomos lehetsz”, ha követed a kurzust, utasításokat, ha sosem voltál még sikeres vállalkozó és nem építettél fel egy céget hosszú évek kemény munkájával?

Ez a másik amit említettem. Szaktudás nélküli szakértők.

Amíg nem töltöttél el elég időt egy iparban, nem tanultad meg, és nem szereztél elég tapasztalatot, NEM OKTATHASZ másokat, mert ezzel csak megvezeted őket és rajtuk kísérletezel.

Megoldás: Olyan embert/céget bízz csak meg munkával akiknek vannak referenciái, és kellő tapasztalattal rendelkeznek. Ha erről nem tudsz megbizonyosodni, vagy nagyon kezdővel vagy kóklerrel van dolgod.

Keveset kérdeznek

A kóklerek másik jellemző tulajdonsága, hogy ha szolgáltatást vásárolsz tőlük keveset kérdeznek.

Gondolj csak egy webfejlesztőre. Rengeteg információval kell rendelkeznie ahhoz, hogy olyan weblapot készíthessen neked ami dizájnban és funkciók tekintetében is megfelelő.

Ennek a hiányában elkezd hibás útvonalon elindulni, majd módosítást kérsz párszor. Aztán kiderül, hogy több módosítást már nem kérhetsz, mert az feláras, az eredménynek pedig köze nincs ahhoz, mint amit szerettél volna. Ha kis fejlesztőről beszélünk, akár fel is szívódhat (nem akarok kiogatni senkit, de több ilyet láttunk már).

Aztán ott állsz egy félkész weblappal, több százezerért.

Megoldás: Bizonyosodj meg róla, hogy a szolgáltatást végzők maximálisan megértik az igényeidet. Ha nem kérdeznek eleget, nem akarnak megtudni minél több információt rólad, a projektről, a céljaidról annak két oka lehet. Nem érdekled őt eléggé, vagy nem ért a szakmájához annyira, hogy releváns kérdéseket tegyen fel.

Több kérdésed marad mint válaszod

Erre jó példa néhány (akár nagy cégek) reklámja is amivel a Facebookon találkozok.

Elképesztő zagyvaságokat írnak ki, de amit megfigyeltem, hogy a hirdetés elolvasása után nem tájékozottabb lettem, csak egy csomó kérdésem merült fel, olyan jellegűek, ami erősen megcáfolná a hirdetés validitását.

Például itt egy hirdetése egy nagyobb magazinnak. Szólj ha érted, miről van szó.

Ha nem érted ne aggódj, én sem.

Megoldás: Kerüld a nagy félreérthető állításokat, és szakmai zsargonnal dobálózó embereket. Egy hiteles szolgáltatónak enélkül is meg kell értetnie veled mindent.

Számok és kamu statisztikák

A kóklerek szeretnek számokkal villogni, így azt mutatni mennyi bevételt generáltak.

Ne feledkezz meg arról, hogy mint az interneten nagyon sok minden, ez is manipulálható.

Tessék ezzel a hirdetéssel, például 631 millió Forintot kerestem mindössze 8 vásárlásból.

Persze a valóság az, hogy a forráskódban átírom az eredeti számot, kifotózom neked, Te pedig elhiszed.

Lássunk mondjuk egy másik platformot, Google hirdetéseket, és ne is asztali gépen hanem mobilon!

76,4 millió értékű konverzió, 38.6 ezer forint költésből. Az jó nem?

Valójában a konverzió értékének irreálisan magas összeget adtunk meg.

Ennyire könnyen manipulálhatók a statisztikák, és akkor Photoshopról még nem is beszéltünk.

Megoldás: Ne dőlj be a számoknak!

Konklúzió

Ezer szó körül jár a cikk, és úgy érzem itt az ideje lezárni. Ha mindent le szeretnék írni, itt ülnék még napokig.

Mi a tanulság tehát? (Azon kívül, hogy nem tudok valakit beoltani bullshit ellen aki vevő rá.)

Talán az, hogy nem árt egy kis cinizmus és kételkedés. Nagyon sokan próbálják kicsalni a pénzüket, és megvannak hozzá az eszközeik, hogy elhitessék valójában hitelesek, és értenek ahhoz amit csinálnak.

Ne dőljünk be nekik. Kérdezzünk többet, járjunk utána egy kicsit a témának amire szakértőt keresünk.

Nézzük meg a referenciáit, és hogy kellő tapasztalattal rendelkezik-e.

Ha mindez stimmel, és a megérzésünk is az, hogy korrekt emberrel tárgyalunk, már van értelme belevágni.

Hasznosnak találtad ezt a cikket? Oszt meg a kollégáiddal!

Mondd el a véleményed, szólj hozzá!

Az email címed nem jelenik meg a kommentednél, csak spam szűrési okból kérjük. A kötelező mezők csillaggal vannak megjelölve *

19 − 11 =

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Összes tiltása
Összes engedélyezése