AZ OLDAL TÖLTŐDIK...

Közösségi központ, közönség tuning – így tornásztuk fel a foglaltságot az UP centernél

írta Sallai Benjamin február 12, 2019

Az Élménykutyázással való sikerek után már teljes munkaidőben beszálltam Kristóf mellé, mint üzlettárs. Volt egy már meglévő ügyfele, az UP center ami egy Óbudán működő közösségi központ.

Eredeti koncepcióját tekintve egy adomány alapú (tehát nem kötelező érte fizetni) coworking iroda, és rendezvény tér. Ezen túl van náluk podcast stúdió, tárgyalóterem, inkubációs program és ingyenes előadásokkal is segítik a fiatalok digitális tanulását az UP Academy-n keresztül.

Értékesítési pontok és első benyomások

Az első gondolatom, bár nem nevezném negatívnak, de egyfajta bizonytalanság volt. Valóban megvalósítható ma Magyarországon egy támogatásokból működő iroda koncepciója?

Ez a történetünk szempontjából fontos gondolat, amire a cikk vége felé még vissza fogok térni.

Lássuk tehát milyen értékesítési pontok vannak, vagyis “mit kellene eladnunk”?

Coworking

Az UP center főterméke a coworking irodatér használata. Ennek előnye, hogy egy zajos kávézó helyett, nyugodt, inspiráló környezetben tudsz hasonló gondolkodású szabadúszók, vállalkozók között dolgozni.

Beviszed a laptopod, kiválasztasz egy szimpatikus helyet, és mehet a munka. Az első ún. “próbanapod” ráadásul teljesen ingyenes.

Tárgyalóterem

Ha partnerrel szeretnél találkozni, vagy meetingelni a kollégákkal, igénybe veheted az UP tárgyalóját. Ez egy 10-12 fős helyiség, székkel, asztallal, flipcharttal, mindennel ami egy hatékony megbeszéléshez kell.

Az UP elhelyezkedése miatt is előnyös, és mindjárt jobb színben tűnsz fel ha egy irodában találkoztok, mintha egy kávézóban.

Rendezvénytér

A rendezvénytér 60 fő befogadására is képes, így akár egy előadást, céges oktatást is le lehet itt bonyolítani. Tudsz kivetíteni tv-re, hangosítani, még akár streamelni is közben.

Miután végignéztem mivel is dolgozunk, a következő szokásos körön futottam végig: az előző kampányokon.

Az én munkám itt személy szerint a Facebook marketingre terjedt ki, így ezen a platformon keresztül kellett növelnem a hely látogatottságát.

Kell egy kis struktúra

Az első, amin megakadt a szemem, hogy nem láttam következetességet a kampányok elnevezésében.

Ezt azért emelem ki, mert egy egységes rendszer lényegesen követhetőbb, könnyebb átlátni. Ha kampányokkal dolgozol, jelen esetben Facebookon (és esetleg több ügyfél kampányait is kezeled), érdemes kitalálnod egy formátumot, ami alapján gyorsabban tudsz majd navigálni.

Az én kampány elnevezés formátumom:

Kampányok
Ügyfél neve | Kampány célja (esemény, forgalom stb.)


Hirdetéssorozatok
Ügyfél neve | Kampány célja | Célközönség | Reklám célja (próbanap foglalás)


Hirdetések
Hirdetéssorozat neve | Kreatív formája (videó, kép)

Például egy hirdetési sorozat  az UPnál így néz ki:

UP center hirdetések elnevezési struktúrája Facebookon

UP center (ügyfél neve) | Forgalom (kampány célja) | Remarketing (célközönség) | Rendezvényterem (reklám célja)

Egy hasonló struktúra bevezetése extra hasznos, így ez az első amit elhatároztam, hogy megvalósítok.

Ezek után belemásztam jobban a régi kampányokba, és a legnagyobb hibát abban láttam, hogy a célközönség nem volt elég jól eltalálva.

A receptem egy sikeres kampányhoz

Előző cikkemben már említettem a jó célközönség fontosságát, most viszont el is árulom a “titkot”, hogy lehet ezt pontosan eltalálni. Persze azért nem lesz mindig igazad.

Egy példán keresztül magyarázom el, így könnyebben érthető.

Mondjuk adott egy kávézó, ahol vegán ételeket, süteményeket is kapni. Képzeld el (ha kell csukd be a szemed), kit látsz odabent?

Én egy húszas éveiben járó lányt, aki az egyik asztalnál kortyolja a kávéját, sütit majszol és közben bújja a könyveit, esetleg a laptopját. Ez elég elképzelhetően hangzik nem? A legtöbben így gondolkodnak, ha egy reklám kampányról van szó. Ki az akinek hirdetsz.

Ez hasznos, és nem nélkülözhető ha képes vagy ezt elképzelni, de itt jön a csavar.

Az én módszerem, hogy a gondolatbeli hölgy helyébe képzelem magam, és végig gondolom, mi az ami őt érdekli, mi tölti ki az életét.

Jelen esetben, lehet hogy szereti a romantikus regényeket, olvas egy női magazint, szeret divatosan öltözködni, utazgatni és a többi… és ezekre az érdeklődési körökre hirdetek, hogy megtaláljam őt!

Azért sem félek kiadni ezt az taktikámat, mert papíron nem hangzik bonyolultan, de valójában nem is olyan egyszerű ezen a gondolatmeneten végig menni. Egy másik hasznos tipp pedig, hogy képzelj egy olyan ismerősöd aki ehhez a lányhoz hasonlót. Ezt a személyt mivel ismered, sokkal könnyebb végig gondolni, hogy mi érdekli.

Kampány előkészületek

Ahogy mindig, a célközönséget raktam össze először, majd leírtam az egyes szolgáltatásokat vajon kik vehetik igénybe… a következőt fogalmaztam meg:


Új célközönség

Az új célközönség meghatározásánál figyelembe vettem egy fiatal vállalkozó érdeklődési körét.

Így kombinálva az általános vállalkozási érdeklődést illetve freelancer és self-employed státuszt, a népszerű üzleti magazinokkal, és népszerű üzleti figurákkal (pl. Gary Vaynerchuk)

Próbanap

Olyan fiatal vállalkozó, freelancer aki nem akar irodát bérelni vagy kávézóból dolgozni, elég neki egy asztal a munkához és esetleg másokkal is ismerkedne/kapcsolatot teremtene.

Rendezvényterem bérlés

Olyan előadó aki workshopot, előadást szeretne tartani de nem akar rá sokat költeni, és nem fontos neki hogy flancos környezetben adjon elő. Fiatalos, 30as éveiben van.

Tárgyaló

Olyan fiatal vállalkozó aki másokkal együtt dolgozik, és egy olyan helyre van szüksége ahol a projekteket megbeszélhetik. “


Büdzsé

Az UP centernél már több mozgásterem volt a büdzsével, így okosan kellett beosztanom a rendelkezésemre álló költségkeretet. Erre kitaláltam egy egyszerű, de nagyszerű eszközt a “Kampánytervezőt”.

Ez egy sima Google Táblázat, 1-2 képlettel az egyes modulok alján ami összeadja nekem, hogy azon a napon/héten mennyit fogok költeni. Illetve, mivel előszeretettel használok napi költségkeretet az “élettartam” büdzsé helyett, ezért szükségem volt rá, hogy az egy hétre szánt keretet le is ossza nekem napokra.

Heti büdzsé / 7 = napi büdzsé, viszonylag egyszerű a matek.

Kampánytervező büdzsé beosztáshoz

Hogyan használd a Facebookot reklámra

Tapasztalataim szerint a leghatékonyabb út Facebookon keresztül konverzióhoz a következő…

Legyen érdekes tartalom az oldalon amire forgalmat terelsz. Ez jellemzően lehet egy blog bejegyzés, cikk, videó, infografika, bármi ami érdekes. A címnek és a kreatívnak figyelemfelkeltőnek kell lennie.

Ha elég adatot gyűjtöttél, és sikerült eltalálnod a megfelelő célközönséget is, nagyon olcsón tudsz releváns látogatókat csalogatni magadhoz. Ha semmi érdekes tartalom nincs az oldaladon (itt az ideje ezzel kezdened valamit…), terelj látogatókat egy érkezési felületre, ha ez sincs… marad a főoldal, de ne remélj csodát.

Ezek után jöhetnek a remarketing reklámok ajánlattal. Első alkalommal kicsi az esély, hogy valaki vásárol tőled, viszont statisztikailag az embereknek átlagosan 7x van szükségük impulzusra a vásárlási döntéshez. A remarketingnek tehát van létjogosultsága, és itt már megpróbálhatod értékesítési szándékkal terelni a felhasználót. Direkt értékesítés az esetek nagy részében viszont itt sem működik.

Fontos megjegyeznünk: A Facebook arra jó, hogy felkeltsd a potenciális vásárlók érdeklődését, és emlékeztesd őket a márkádra.

Ez azért nagyon hasznos gondolat, mert találkoztunk olyan kampánnyal ahol borzasztó sok embert vittünk egy webárúházba, mégsem történt mérhető konverzió azoknál a folyamatoknál ahonnan a Facebookról ment tovább az oldalra a látogató.

Ehelyett -és a remarketingnek köszönhetően- viszont beleégettük a márkát a célközönség fejébe, emlékeztek a márkanévre, rákerestek Googleben, és így az organikus keresésből származó forgalom meredek emelkedésnek indult.

Vissza az UPhoz

Kis kitérőnket követően, térjünk vissza az UPhoz. Azért annyira nem tértünk el a tárgytól, mivel itt is a fenti stratégiát követtem.

Releváns forgalmat tereltem a Facebookról a weboldalra, majd remarketing reklámokat készítettem az egyes célokra (coworking iroda próbanap, tárgyaló használat, rendezvényterem).

Sikeresnek bizonyolult az elképzelés. A kattintásokok összege mindjárt barátibb számokat mutatott, és elkezdtek szép számmal megjelenni az új érdeklődők.

Emlékszem, egy délután Kristófnál dolgozunk, épp a Google Analyticset bújta, és a következő beszélgetés játszódott le (itt már futottak a kampányaim pár napja):

Kristóf: 6 új próbanap regisztráció jött be.

Én: Az elmúlt napokban, összesen!? Az nagyon kevés!

Kristóf: Ja nem, ez az elmúlt egy óra…

Mindjárt másképp hangzott a dolog… 🙂

Időközben fontos megemlíteni (hisz ígértem, hogy kitérek rá a cikk vége felé), hogy mellékesen próbáltunk egy adománygyűjtő kvíz estet is szervezni.

Ez végül sokadik próbálkozásra is kudarc lett, és azt gondolom ugyanazért amiért ellenérzéseim voltak az adományos szisztémával kapcsolatban, és amiért (a következő fejezetben taglalom) javasoltuk a B2B üzlet modelt.

Az emberek nem szeretik itthon az adomány alapú dolgokat. Nem azért mert nem jótét lelkek, de őszintén, hogy hangzik egy ingyenes esemény ahol ajánlott adakozni? Nekem úgy, hogy rossz érzéssel töltene el ha mégsem adakozom, magyarán mégis fizetek érte, és így kacifántosan vagyok belé kényszerítve a döntésbe.

A helyzet az, hogy ez itthon (egyelőre) nem működik. Beszéltem külsősökkel és mindenhol ez volt a tapasztalat. Az emberek sokkal szívesebben fizetnek egy rendezvényért (még akkor is, ha tudják, hogy adományra megy) mintha nem kötelező fizetni semmit, de azért ajánlott…

Profil váltás, utórengések

Az év vége felé konkretizálódott amin már az eleje óta agyaltunk: nem tartjuk jó ötletnek ezt az adomány alapú iroda koncepciót.

Ennek a mély részletezésébe -bár már nem ügyfelünk az UP- nem mennék bele. Viszont ezen a ponton azt javasoltuk, át kellene térni a B2B (business to business) modelre, és mint iroda kiadni a helyeket.

A coworking személyek behozása és pótlása folyamatos és költséges feladat, irodaként kiadva a helyet lényegesen egyszerűbb a fenntartás.

Feltettük a helyet Ingatlan.com-ra, és ki gondolta volna… 24 órán belül bejelentkezett egy cég aki kivenné az egész teret egyben.

Ekkortájt zártuk le részünkről a projektet, tudtommal végül maradtak a coworkinges modelnél.

Konklúziók

Az UPnál is mint minden projektnél, sok tapasztalattal gazdagodtunk. Én személy szerint a következő tapasztalatokat emelném ki:

  • A szolgáltatások hirdetése magasabb kattintási összeggel jár mint a termékeké.
  • Ha nincs megfelelő érkezési felületed, érdekes tartalmad, drágább lesz a látogatókat odaterelni, mert nincs ami megfogja őket (elég alap dolognak tűnik, de fontos).
  • Fontos a kampányaidban a struktúra, és követhetőség, hogy könnyebben átlátható legyen.
  • Gondolkodj a célközönséged fejével, ne csak azt figyeld kívülről milyen embereket érdekelhet a dolog.
  • Terelj releváns forgalmat magadhoz, és remarketingben fókuszálj csak az értékesítésre.
  • A magas forgalom, nem egyenlő sok vásárlással. Az embereknek idő kell, a reklámok célja, hogy az emlékezetükben maradj.
  • Egy bejáratott cégnél is érdemes végig gondolni, hogy megfelelő-e az üzleti modeled vagy sem, különösen ha olyan dologgal foglalkozol ami újdonságnak számít, és/vagy nincs benne korábbi tapasztalatod.
Hasznosnak találtad ezt a cikket? Oszt meg a kollégáiddal!

Mondd el a véleményed, szólj hozzá!

Az email címed nem jelenik meg a kommentednél, csak spam szűrési okból kérjük. A kötelező mezők csillaggal vannak megjelölve *

öt × kettő =

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Összes tiltása
Összes engedélyezése